Tipy, jak poznat dobrého účetního (a daňaře)
Začněme s důležitým objasněním. I když se může zdát, že účetní a daňový poradce jsou totožní, ve skutečnosti se jedná o dvě odlišné profese. Může se stát, že jedna osoba vystupuje v obou rolích, ale není běžné, že by všichni účetní byli současně daňovými poradci a naopak.
Účetní je zodpovědný za účetnictví, možná také za daňovou evidenci a přípravu dokumentů pro daňová přiznání. Daňoví poradci na druhou stranu sestavují tato přiznání a radí v otázkách týkajících se daní, případně mohou zastupovat klienty při jednání s finančními institucemi.
Mnozí drobní podnikatelé spoléhají na jediného účetního pro všechny finanční a daňové záležitosti. Avšak stojí za to si uvědomit, že účetní nemají povinnost mít pojištění odpovědnosti za škody, zatímco daňový poradce je zákonně odpovědný za škodu způsobenou v rámci své profese. Je proto vhodné si tuto skutečnost ověřit. Pokud by přesto účetní takové pojištění měl, nekryje chyby v daňových přiznáních, protože to nepatří do jeho pravomocí. Proto je často lepší obrátit se přímo na daňového poradce. V současné době je v Komoře daňových poradců zaznamenáno přes 5 000 registrovaných specialistů.
Rady pro nalezení spolehlivého účetního:
Drží krok s oborem a nelpí na zastaralých praktikách (např. razítko a podpis na fakturách).
Řekne vám, že faktury se netisknou. Nejsou potřeba do účetnictví, ani nikam jinam.
Naučí vás, jak faktury správně vystavovat, abyste to mohli v případě potřeby dělat sami.
Jedná aktivně, reaguje na vaše dotazy a je schopný řešit problémy.
Má profesní pojištění odpovědnosti za škodu z vedení účetnictví.
Účetnictví zpracovává průběžně během celého roku, ne až na konci.
Umí pracovat s online fakturačním programem, který používáte.
A funguje kompletně online a bezpapírově.
Mnoho těchto tipů platí i pro daňové poradce. Pro další jistotu můžete také zkontrolovat, zda se váš poradce řídí Etickým kodexem Komory daňových poradců, který stanovuje vysoké profesní a etické standardy v oboru daňového poradenství.
Co dalšího byste měli vědět před založením firmy? Pomůže vám v tom naše praktická příručka.
100 otázek pro lepší obsah
Hledáte inspiraci na nový obsah pro vaše firemní sociální sítě? Lektorky populárního kurzu Jak na sítě, Michelle Losekoot a Eliška Vyhnánková, nedávno zveřejnily seznam 100 otázek, jež vás podpoří v kreativním vytváření obsahu na Facebooku a jiných platformách. Stáhnout si ho můžete zdarma.
Seznam otázek pokrývá různé tematické kategorie od produktů přes péči o zákazníky až po interakci s influencery.
Namátkou vybíráme několik z nich:
S čím a jak můžete svým zákazníkům pomoci?
Na čem zrovna pracujete?
Kolika způsoby jde váš produkt používat?
V čem měníte svět k lepšímu?
Jaké omyly v oboru můžete vyvrátit?
Jak se o vás baví vaši zákazníci na sítích?
Celý dokument si můžete stáhnout v PDF.
Víte o zajímavém a hodnotném obsahu, který bychom mohli sdílet? Neváhejte nám dát vědět na office@virtuanum.cz. Další newsletter pošleme opět za měsíc.
Ať se vám daří!
Roman Sokola