Na co se zaměřuje živnostenský úřad?
Každá kontrola je individuální a odvíjí se od živnosti kontrolovaného subjektu (např. podle toho, jestli jde o živnost řemeslnou, nebo volnou) a záleží také na velikosti konkrétního živnostenského úřadu.
Zobecnit, na co všechno se kontroly zaměřují, tak úplně nejde. V praxi se úřady nejčastěji věnují tomu, jestli podnikatel neprovádí činnosti nad rámec svého živnostenského oprávnění a jestli má řádně označenou provozovnu, případně sídlo.
Když některou z povinností poruší, hrozí mu pokuta v řádu několika tisíc korun, u závažnějších přestupků pak dokonce až statisíců.
O tom, jak správně označit svou provozovnu, se dočtete v našem článku na blogu.
Důvod, proč kontroly živnostenského úřadu probíhají, nejlépe popisují slova samotné kontrolorky:
„Cílem kontroly je v prvé řadě chránit spotřebitele a zároveň ‚vyčistit‘ prostředí od neaktivních podnikatelů. Mohli byste namítnout, že práva spotřebitele nejsou porušena, když například na dveřích provozovny není kompletní označení. To je pravda a také z toho důvodu jsou pokuty za podobné přestupky spíše symbolické. Problém ale nastává ve chvíli, kdy jdete prodejci reklamovat zboží, které jste zakoupili minulý týden, a nemůžete ho sehnat. Na koho se potom obrátit? Co dělat, když chcete uplatnit svoje právo? Co když subjekt, který vám poskytl služby nebo zboží za úplatu, vůbec nemá příslušné živnostenské oprávnění? Právě v těchto chvílích nastupuje živnostenský úřad. A nezapomínejte ani na to, že kontrolou se často zamezí vzniku problémů podnikatele, resp. nesplnění jeho povinností vůči jiným orgánům státní správy.“
LEGO podnikání
Dá se dobře podnikat s LEGO kostičkami? Mladý Čech Michal Saviory už několik let ukazuje, že ano. O tom, jak na dánských kostičkách vystavěl svůj byznys nedávno mluvil v rozhovoru u Petra Máry, kde se podělil o své zkušenosti s rozjezdem podnikání— přiblížil procesy, které ve firmě zavedl, stejně jako vzpomněl na překážky, které bylo třeba překonat.
Jak mluvit s lidmi na sítích?
Pokud si pokládáte stejnou otázku, mohl by vám pomoct nově vydaný ebook předních českých expertek na sociální média Elišky Vyhnánkové a Michelle Losekoot. Jak totiž vyplývá z názvu, jeho hlavním tématem je: Jak mluvit s lidmi na sítích.
Kniha obsahuje přes 100 praktických tipů a ukázky z praxe od známých značek jako Liftago, Martinus nebo Na volné noze.
Víte o zajímavém a hodnotném obsahu, který bychom mohli sdílet? Neváhejte nám dát vědět na office@virtuanum.cz. Další newsletter pošleme opět za měsíc.
Ať se vám daří!
Roman Sokola