Sankce České správy sociálního zabezpečení
O kontrolách ČSSZ už jsme kdysi psali, ale jak je to s pokutami za případné porušení povinností? Co vám hrozí?
ČSSZ kontroluje primárně správný výpočet povinností k odvodům plateb na sociální zabezpečení a taky, pokud jste zaměstnavatel, vedení evidence o pojištěncích. U samotných zaměstnanců pak může hlídat i dodržování režimu pracovní neschopnosti.
Výše sankcí se samozřejmě dělí dle typu přestupku a podle toho, kdo podmínky porušil. Lepší představu si můžete udělat díky těmto příkladům (vždy jde o pokutu v rozmezí do uvedené výše):
Až 10.000 Kč za to, že se fyzická osoba nedostaví na výzvu orgánu sociálního zabezpečení na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení,
20.000 Kč za to, že fyzická nebo právnická osoba neposkytne orgánu sociálního zabezpečení na jeho výzvu pomoc ve stanovené lhůtě nebo nepodá bezplatné sdělení,
50.000 Kč za to, že fyzická či právnická osoba nesplní ve stanovené lhůtě povinnost uloženou opatřením k nápravě,
200.000 Kč za to, že fyzická osoba poruší povinnost mlčenlivosti,
300.000 Kč za to, že fyzická či právnická osoba nevede řádně evidenci údajů.
Třeba za rok 2018 vydala správa sociálního zabezpečení téměř 3.300 platebních výměrů a zaměstnavatelům předepsala k úhradě dlužné pojistné a penále ve výši 46.700.000 Kč.
V rámci kontrol u zaměstnavatelů, hlavně kvůli jejich nesoučinnosti při kontrole, uložila celkem 207 pokut v úhrnné výši přes 1.100.000 Kč. K tomu uložila dalších 1.412 nápravných opatření k odstranění nedostatků.
Mimochodem sankcí pro zaměstnance, který nedodrží režim pracovní neschopnosti, může být zrušení nebo zkrácení nemocenské. V případě hrubého porušení, třeba když ošetřujícímu lékaři nesdělí místo pobytu nebo uvede neexistující adresu, může přijít i pokuta až do výše 20.000.000 Kč.
Jak a proč začít psát
O tom, že je psaní mocný nástroj i pro podnikatele asi nikdo z nás nepochybuje. Pravidelná tvorba obsahu, ať už v podobě článků, blogů nebo newsletterů, vám umožní lépe formulovat myšlenky, zlepšit viditelnost vašeho podnikání a posílit odbornost v očích zákazníků. Jak s psaním nejlépe začít nedávno v článku přiblížil konzultant rychlosti webu Martin Michálek.
„Překvapí vás, jak mohou být vaše znalosti, zkušenosti, komentáře nebo příhody užitečné nebo zajímavé pro ostatní. O každém oboru, o každém tématu píše jen málo lidí. Nalezení niky, ve které nikdo není, je snadné. V češtině je to ještě snadnější.“
V textu vyvrací některé časté obavy a přidává tipy, které vám na startu pomůžou:
Není to o talentu, důležitý je trénink. Začněte psát pravidelně a vaše dovednosti se budou postupně zlepšovat.
Překonejte strach z kritiky a perfekcionismu. Každý má co sdělit, důležité je začít.
Udělejte si z psaní návyk. Vyhraďte si pravidelně čas a pište ideálně každý den nebo týden. Nechte se vtáhnout do tvůrčího stavu.
Struktura a stručnost jsou klíčové. Pište jasně, vynechejte zbytečnosti a soustřeďte se na podstatu sdělení.
Zpětná vazba je nezbytná. Nebojte se sdílet své texty a učit se z reakcí ostatních.
Celý článek si můžete přečíst tady.
Písmo vs. zákazníci
Když už je řeč o psaní, a specificky online, je dobré zamyslet se taky nad zvoleným fontem a obecně prací s textem. Pokud totiž chcete udržet pozornost čtenářů na svém webu co nejdéle, jde o součást, na kterou byste neměli zapomínat.
Tématu písma se dlouhodobě věnuje fontoložka Andrea Grigerová. Na svém blogu před časem otevřela téma významu písma a typografie pro udržení pozornosti čtenářů, kde mj. vysvětlila rozdíl mezi čitelností (legibility) a čitelností ve smyslu snadného čtení (readability).
Víte o zajímavém a hodnotném obsahu, který bychom mohli sdílet? Neváhejte nám dát vědět na office@virtuanum.cz. Další newsletter pošleme opět za měsíc.
Ať se vám daří!
Roman Sokola