O čem byste měli vědět
Před koncem jsme roku upozornili na některé blížící se změny. Přehled všech novinek, které se letos dotknou OSVČ, zaměstnanců i firem, teď ve velkém rozcestníku na webu Podnikatel.cz shrnul Daniel Morávek.
Mezi hlavními novinkami je:
Zvýšení záloh pro OSVČ: Minimální zálohy na sociální a zdravotní pojištění OSVČ tradičně vzrostly. Sociální pojištění se zvyšuje na 4759 Kč pro hlavní OSVČ, zdravotní pojištění na 3143 Kč.
Zavedení povinné elektronické komunikace s ČSSZ: OSVČ, které mají zpřístupněnou datovou schránku, musí veškerá podání k ČSSZ, jako přihlášky nebo žádosti o dávky, podávat výhradně elektronicky.
Nárok OSVČ na ošetřovné: OSVČ mají poprvé nárok na ošetřovné za podmínky dobrovolné účasti na nemocenském pojištění.
Zvýšení minimální mzdy a důchodová reforma: Minimální mzda vzrostla na 20 800 Kč. Reforma důchodů přinesla snížení sociálního pojištění pro pracující důchodce a prodloužení věku odchodu do důchodu na 67 let.
Změny v daních a benefitech: Zvýšily se sazby spotřebních daní z lihu, tabákových výrobků a zavedení daně z alternativních výrobků. Limity na zaměstnanecké benefity byly navýšeny, což zvyšuje možnosti jejich osvobození od daní.
Kompletní přehled najdete na webu Podnikatel.cz.
A hlavně to zdraví
Pokud jste do nového roku vykročili s předsevzetím větší péče o sebe, svou mysl a tělo, jedním ze skvělých zdrojů inspirace a nových poznatků pro vás mohou být podcasty Andrew Hubermana. Tento uznávaných profesor neurobiologie se dlouhodobě věnuje oblastem jako kvalitní spánek, efektivita a učení, ale taky pozitivnímu myšlení nebo většímu využití kreativity.
Natáčí o tom poměrně dlouhé epizody, nově ale přidal i krátký formát Essentials, kde se vrací k tématům z předchozích dílů a v přibližně 30 minutách shrnuje klíčové poznatky.
Jak zdražovat a pracovat s cenou?
„Když nemáš u ceny marketingový a salesový pohled, tak si snižuješ marži,“ říká v rozhovoru expertka na cenotvorbu Dominika Špačková. V podcastu Martina Hurycha otevírá téma náročné pro mnoho podnikatelů = zdražování (a jak na něj). Popisuje obvyklé přístupy k cenotvorbě a jak najít skutečnou hodnotu pro klienta.
„Když máš blbě nastavené produkty, které klienty nezajímají, a ty je předěláš, tak hrozně rychle ztrojnásobíš zisk a zdvojnásobíš obrat. Ani nevíš jak,“ popisuje Dominika.
Celou epizodu si můžete pustit na YouTube.
Víte o zajímavém a hodnotném obsahu, který bychom mohli sdílet? Neváhejte nám dát vědět na office@virtuanum.cz. Další newsletter pošleme opět za měsíc.
Ať se vám daří!
Roman Sokola